Onze geschiedenis sinds 1904
Van etherische oliën tot therapietafels
PINO GmbH wordt nu erkend als een internationale expert op het gebied van fysiotherapie. Onze moderne producten en behandelconcepten maken wereldwijd indruk op klanten. Maar wat veel mensen zich niet realiseren: We zijn een traditioneel familiebedrijf waarvan de wortels teruggaan tot 1904.
Unsere Geschichte seit 1904
Van etherische oliën tot therapietafels
PINO GmbH wordt nu erkend als een internationale expert op het gebied van fysiotherapie. Onze moderne producten en behandelconcepten maken wereldwijd indruk op klanten. Maar wat veel mensen zich niet realiseren: We zijn een traditioneel familiebedrijf waarvan de wortels teruggaan tot 1904.
Reis met ons mee naar het verleden!
Reis met ons mee naar het verleden!
1904
Er was eens een bessensapfabriek
Wist je dat PINO oorspronkelijk geregistreerd stond als bessensapfabriek? We moeten er ook om glimlachen - in het noordelijke Zwarte Woud in de Zwabische gemeente Schopfloch legde bedrijfsoprichter Michael Herbstreith de basis voor meer dan 100 jaar geschiedenis met het bedrijf Herbstreith.
1907
De productie van etherische oliën begint
Het was zijn zoon en opvolger, Hermann Herbstreith, die het roer omgooide: hij produceerde essentiële naaldolie en verschillende producten met sparrennaalden. In hetzelfde jaar verhuist hij het hoofdkantoor van het bedrijf van Schopfloch naar Freudenstadt, 11 kilometer verderop.
1912
De eerste merken PINODOR en SILVAPIN
De merken PINODOR en SILVAPEN (later SILVAPIN) verschijnen voor het eerst. Er worden producten verkocht zoals extract van sparrennaalden, badessences en extracten van boskruiden.
1913
Buitendienst door het hele land
De eerste vertegenwoordiger, Paul Geiling, reisde het hele land door en speelde een uitstekende rol bij de introductie en distributie van de producten.
1925
Wrijfalcohol met sparrennaald | Karlsruhe Trade Fair
1929
Badtabletten - Het succesvolle product!
Het bedrijf voegt bubbelbaden en massageproducten toe aan het assortiment en zet de koers uit voor het huidige succes in de wellness- en fysiotherapiesector.
1932
Een icoon
Het sympathieke PINO-mannetje wordt het officiële bedrijfssymbool en presenteert de producten tot in de jaren 1970.
1935
Het familiebedrijf
Op de 25e verjaardag van Walter Schöpp als bedrijfsleider komt zijn zoon Dr. Kurt Schöpp bij het bedrijf werken als industrieel chemicus.
1936
Bedrijfsuitje naar Freiburg
Op 12 juli 1936 reisde het voltallige personeel van 67 arbeiders en 36 bedienden per bus naar Freiburg en eindigde de dag met een gezellig samenzijn in Wolfach.
1937
Uitbreiding met cosmetische artikelen
PINO opent een speciale afdeling met de overname van een cosmeticaproductiefaciliteit.
1939
Internationale zaken
PINO-producten worden nu geëxporteerd naar verschillende Europese landen. Het label "Made in Germany" is vandaag de dag nog steeds een belangrijk kwaliteitskenmerk.
1950
Internationale beurzen en eerste verstuiverflessen
Vanaf nu zal PINO zich elk jaar internationaal presenteren op beurzen. Een prachtige kans om klanten te helpen met onze expertise en nog persoonlijker in te spelen op hun wensen. Hiertoe behoren ook de eerste flexibele kunststof verstuiverflessen. De inhoud wordt met handdruk omhoog getransporteerd door de verzonken stijgbuis, wat het doseren vergemakkelijkt.
1952
Première van de film PINO Männchen
De kleine PINO man komt tot leven en speelt de hoofdrol in de eerste promotiefilm "Ein Männlein steht im Walde". De film richt zich op het idyllische Zwarte Woud en de helende krachten van de natuur.
1953
BALNEODOR bubbelbad komt op de markt
De handel in badtabletten is succesvol en wordt uitgebreid met badschuim in verschillende geuren.
1956
BALNOPINO Badolie met sparrennaalden
Het assortiment groeit: in de jaren daarna worden nog meer badproducten op de markt gebracht, zoals badolie met sparrennaalden.
1958
PINODOR spray en PINOTOX luchtreiniger
Er wordt een luchtreiniger toegevoegd onder het merk PINOTOX.
Het personeelsbestand is nu gegroeid tot 226 mensen.
1960
SILVAPIN thee bad en wrijfalcohol gelei
Het SILVAPIN teerbad is toegevoegd aan het assortiment en de populaire wrijfalcohol is nu ook verkrijgbaar als gelei.
1962
Herstructurering van de PINO-merken
Na de aankoop van extra productiefaciliteiten is het volledige verkoopprogramma herzien. Het is onderverdeeld in drie gebieden:
SILVAPIN: Medicinale badadditieven, massageproducten en embrocaties
SILVODOR: Cosmetische badadditieven
PINODOR: Luchtreinigers
1963
De eerste vrouw in de Raad van Commissarissen
Mevrouw Lotte Schmidt-Böhringer wordt de eerste vrouw in de Raad van Commissarissen. PINOPON, het bubbelbad, wordt geïntroduceerd en de productie wordt gemoderniseerd met een lopende band.
1964
Meer producten voor eindgebruikers
De marktomstandigheden zijn voor PINO aanzienlijk veranderd. Een groot deel van de cosmetische badproducten is verhuisd van speciaalzaken naar warenhuizen. Er worden extra merken ontwikkeld voor de nieuwe doelgroep.
1967
Turftoepassingen toen en nu
Het turfextract voor warmtetherapie wordt op de markt gebracht. Vandaag de dag nog steeds verkrijgbaar bij PINO, maar dan in een praktische vorm als kant-en-klaar veenpakket.
1970
Samenwerking met Hans Schwarzkopf GmbH
De twee familiebedrijven Hans Schwarzkopf GmbH en PINO AG sluiten een samenwerkingsovereenkomst.
1974
Productie van fangopakken
1976
Olympia ontmoet PINOFIT
De PINOFIT sportserie wordt gelanceerd, die tot op de dag van vandaag doorgaat. PINO AG wordt omgevormd tot PINO GmbH.
1984
Van Baden-Württemberg naar Beieren!
Na 77 jaar wordt de volledige productie in Freudenstadt definitief stopgezet. De machines en systemen staan nu 173 kilometer verderop in Wassertrüdingen, Beieren, op de productielocatie van Hans Schwarzkopf GmbH.
1987
Het toenemende belang van fysiotherapie
1994
PINO en de dennenbomen
De familie Schwarzkopf neemt de volledige leiding van PINO GmbH over. Een jaar later wordt het onmiskenbare dennenboomlogo officieel geregistreerd. Het benadrukt de wortels van het bedrijf en de nabijheid tot de natuur.
1996
Verhuis naar het noorden!
Hans Christian Schwarzkopf leidt sinds begin dit jaar PINO Pharmazeutische Präparate GmbH in Hamburg Bahrenfeld.
1999
Sterk als Oskar
Nieuwe gymnastiektoestellen zoals halters, knotsen en hoelahoepen zullen in de toekomst worden gebruikt om de spieren van patiënten te versterken.
2001
Nieuw millennium, nieuwe technologie
Begin jaren 2000 neemt PINO een grote stap en opent de eerste versie van de huidige webshop. In eerste instantie alleen als online catalogus zonder bestelfunctie.Hier is een foto van de shop uit 2012, waar alleen geregistreerde professionele klanten kunnen winkelen.
2002
Oefenbanden in verschillende sterktes
Het PINOFIT-universum breidt zich ook uit: Onze nieuwe gymnastiekbanden in weerstandsniveaus van licht tot sterk vullen het trainingsprogramma aan.
2004
PINO laat de kurken knallen!
We vieren onze 100e verjaardag.
2005
Natuurlijke aroma massageoliën
Sinds de overname heeft de familie Schwarzkopf de ontwikkeling van puur natuurlijke producten gestimuleerd. Nieuwe producten moeten zo gevoelig mogelijk worden vervaardigd, in harmonie met de individuele aard van de huid.
2006
De eerste kinesiologiebanden in Duitsland
We waren een van de eerste leveranciers die halverwege de jaren 2000 onze eerste kinesiologietape op de Duitse markt brachten. PINOFIT Fysiotape is overtuigend en wordt vanaf 2011 op de markt gebracht onder het merk PINOTAPE.
2006
Startsein voor onze rustgevende spabehandelingen!
2006 ontwerpen we een hot stone massage. 2007 de aromatische oliemassage met honing en gember. 2009 de kaarsmassage met warme was. Ze combineren gefundeerde massagetechnieken met hoogwaardige, natuurlijke producten. De behandelingen zijn vooral populair bij luxe spa's en wellnesshotels in Oostenrijk.
2008
Hallo, Oostenrijk!
Onze zuiderburen maken nu ook deel uit van ons werkgebied. Na Duitsland is Oostenrijk nu onze belangrijkste markt. Daarnaast werd in 2008 de PINO Campus gelanceerd om opleidingen voor fysiotherapie en wellness aan te bieden.
2009
Waardevolle dialoog met klanten op beurzen
Beurzen blijven erg belangrijk voor PINO. Vooral de directe dialoog met de klant is belangrijk, omdat therapeuten het hele assortiment live kunnen zien. Ze kunnen massageproducten testen op hun huid, PINOFIT Fysiotape aanbrengen of langskomen voor een gezellig praatje met hun klantenadviseur. We zijn een regelmatige exposant op zowel THERAPIE Leipzig als MEDICA in Düsseldorf.
2010
Therapy tables Made by PINO
PINO breidt zijn werkgebied uit: een moderne productiefaciliteit voor therapietafels wordt geopend in Büren, Noordrijn-Westfalen. Binnen zeer korte tijd ontwikkelt PINO zich tot een van de toonaangevende leveranciers van therapietafels. Krukken en positioneringsapparatuur worden aan het productassortiment toegevoegd, waardoor PINO een totaalleverancier van fysiotherapeutische producten wordt.
2011
Welkom in Nederland!
Online winkelen bij PINO is nu ook mogelijk in Nederland. Dit jaar veranderen we ook de naam van onze Fysiotape in PINOTAPE. Een grappig toeval, want het best verkochte product in Nederland is op dit moment... Tromgeroffel... PINOTAPE!
2012
PINOTAPE
Het sterke merk
Kinesiologisch tapen wordt steeds belangrijker voor fysiotherapeuten in de praktijk. Het vertrouwen in PINOTAPE groeit gestaag. De klassieke katoenkwaliteit werd kort daarna opgevolgd door de PINOTAPE Sport-serie van sneldrogend rayonmateriaal. Ideaal voor elke belasting tijdens het sporten of in het dagelijks leven.
2014
We winnen de SPA Diamond Award
Onze ontgiftingsbehandeling inclusief cuppingmassage wint de prijs voor spabehandeling van het jaar! Ons assortiment wordt uitgebreid met triggerpoint tools, fascia balletjes en fascia rollers.
2015
Uitbreiding van de productie in Büren
De serie PINO-therapietafels bestaat nu uit vier modellen. De stijgende verkoopcijfers vragen om meer capaciteit en daarom wordt onze productiefaciliteit in Büren uitgebreid: van 500 vierkante meter worden onze therapietafels nu op 5.000 vierkante meter geproduceerd. In 2015 zijn er meer dan 1.000 tafels verzonden binnen Duitsland en naar Oostenrijk en Nederland; een jaar later is dit aantal al gestegen naar meer dan 1.500.
2017
Sociale media
Duimen maar!
PINO plaatst zijn eerste bericht op Facebook. Instagram volgt drie jaar later.
2018
Hallo, Zwitserland!
PINO opent zijn winkel voor de zuiderburen. Het favoriete product van de Zwitsers van dit moment: PINO-neusdoekjes! Deze passen overigens perfect op onze nieuw ontwikkelde tafels voor wellnessmassages en therapeutische behandelingen.
2019
We sponsoren de vicewereldkampioen beachvolleybal
Het beachvolleybalteam Wickler/Thole wordt door ons gesponsord - in hetzelfde jaar winnen ze de titel van runner-up in het wereldkampioenschap en het Duitse kampioenschap het jaar daarop (zie foto Conny Kurth). Het officiële sponsorcontract loopt tot 2022 (Wickler/Ehlers vanaf 2021) en de jongens krijgen onder andere PINOTAPE.
2020
Uitgebreide digitale oplossingen van PINO
PINO introduceert de videoshowroom in de nasleep van de pandemie van het coronavirus: klanten kunnen nu advies krijgen via videochat. Ook THERAME wordt opgericht: Een gratis online platform waar fysiotherapeuten en patiënten elkaar kunnen ontmoeten voor videobehandelingen.
2021
Verhuizing naar het nieuwe kantoor in Hamburg
PINO groeit gestaag naar 80 werknemers ondanks coronavirus. Na 2 jaar renovatiewerkzaamheden kunnen de 60 Hamburgse werknemers hun intrek nemen in het gerenoveerde monumentale kantoorgebouw met 5 verdiepingen. De werknemers hebben ook toegang tot e-pool voertuigen en 4 oplaadpunten in het gebouw.
2022
Nieuw groen, nieuw geluk
De kleur van het PINO-logo is in de loop der jaren herhaaldelijk veranderd. Dit jaar wordt het gepresenteerd in een elegante donkergroene kleur en is de toevoeging "sinds 1904" verdwenen. De nieuwe look is voor het eerst te zien in de catalogus van dit jaar.
2024
PINO viert zijn 120e verjaardag!
We kijken terug en zijn trots op PINO, dat zich in de loop der jaren gestaag heeft ontwikkeld. Begonnen met bessensap en badtabletten, is PINO nu een van de toonaangevende leveranciers van fysiotherapeutische producten met eigen online winkels in 4 Europese landen en export in zo'n 20 landen wereldwijd. We kijken uit naar nog eens 120 jaar!
1904
Er was eens een bessensapfabriek
Wist je dat PINO oorspronkelijk geregistreerd stond als bessensapfabriek? We moeten er ook om glimlachen - in het noordelijke Zwarte Woud in de Zwabische gemeente Schopfloch legde bedrijfsoprichter Michael Herbstreith de basis voor meer dan 100 jaar geschiedenis met het bedrijf Herbstreith.
1907
De productie van etherische oliën begint
Het was zijn zoon en opvolger, Hermann Herbstreith, die het roer omgooide: hij produceerde essentiële naaldolie en verschillende producten met sparrennaalden. In hetzelfde jaar verhuist hij het hoofdkantoor van het bedrijf van Schopfloch naar Freudenstadt, 11 kilometer verderop.
1912
De eerste merken PINODOR en SILVAPIN
De merken PINODOR en SILVAPEN (later SILVAPIN) verschijnen voor het eerst. Er worden producten verkocht zoals extract van sparrennaalden, badessences en extracten van boskruiden.
1913
Buitendienst door het hele land
De eerste vertegenwoordiger, Paul Geiling, reisde het hele land door en speelde een uitstekende rol bij de introductie en distributie van de producten.
1925
Wrijfalcohol met sparrennaald | Karlsruhe Trade Fair
1929
Badtabletten - Het succesvolle product!
Het bedrijf voegt bubbelbaden en massageproducten toe aan het assortiment en zet de koers uit voor het huidige succes in de wellness- en fysiotherapiesector.
1932
Een icoon
Het sympathieke PINO-mannetje wordt het officiële bedrijfssymbool en presenteert de producten tot in de jaren 1970.
1935
Het familiebedrijf
Op de 25e verjaardag van Walter Schöpp als bedrijfsleider komt zijn zoon Dr. Kurt Schöpp bij het bedrijf werken als industrieel chemicus.
1936
Bedrijfsuitje naar Freiburg
Op 12 juli 1936 reisde het voltallige personeel van 67 arbeiders en 36 bedienden per bus naar Freiburg en eindigde de dag met een gezellig samenzijn in Wolfach.
1937
Uitbreiding met cosmetische artikelen
PINO opent een speciale afdeling met de overname van een cosmeticaproductiefaciliteit.
1939
Internationale zaken
PINO-producten worden nu geëxporteerd naar verschillende Europese landen. Het label "Made in Germany" is vandaag de dag nog steeds een belangrijk kwaliteitskenmerk.
1950
Internationale beurzen en eerste verstuiverflessen
Vanaf nu zal PINO zich elk jaar internationaal presenteren op beurzen. Een prachtige kans om klanten te helpen met onze expertise en nog persoonlijker in te spelen op hun wensen. Hiertoe behoren ook de eerste flexibele kunststof verstuiverflessen. De inhoud wordt met handdruk omhoog getransporteerd door de verzonken stijgbuis, wat het doseren vergemakkelijkt.
1952
Première van de film PINO Männchen
De kleine PINO man komt tot leven en speelt de hoofdrol in de eerste promotiefilm "Ein Männlein steht im Walde". De film richt zich op het idyllische Zwarte Woud en de helende krachten van de natuur.
1953
BALNEODOR bubbelbad komt op de markt
De handel in badtabletten is succesvol en wordt uitgebreid met badschuim in verschillende geuren.
1956
BALNOPINO Badolie met sparrennaalden
Het assortiment groeit: in de jaren daarna worden nog meer badproducten op de markt gebracht, zoals badolie met sparrennaalden.
1958
PINODOR spray en PINOTOX luchtreiniger
Er wordt een luchtreiniger toegevoegd onder het merk PINOTOX.
Het personeelsbestand is nu gegroeid tot 226 mensen.
1960
SILVAPIN thee bad en wrijfalcohol gelei
Het SILVAPIN teerbad is toegevoegd aan het assortiment en de populaire wrijfalcohol is nu ook verkrijgbaar als gelei.
1962
Herstructurering van de PINO-merken
Na de aankoop van extra productiefaciliteiten is het volledige verkoopprogramma herzien. Het is onderverdeeld in drie gebieden:
SILVAPIN: Medicinale badadditieven, massageproducten en embrocaties
SILVODOR: Cosmetische badadditieven
PINODOR: Luchtzuiveraars
1963
De eerste vrouw in de Raad van Commissarissen
Mevrouw Lotte Schmidt-Böhringer wordt de eerste vrouw in de Raad van Commissarissen. PINOPON, het bubbelbad, wordt geïntroduceerd en de productie wordt gemoderniseerd met een lopende band.
1964
Meer producten voor eindgebruikers
De marktomstandigheden zijn voor PINO aanzienlijk veranderd. Een groot deel van de cosmetische badproducten is verhuisd van speciaalzaken naar warenhuizen. Er worden extra merken ontwikkeld voor de nieuwe doelgroep.
1967
Turftoepassingen toen en nu
Het turfextract voor warmtetherapie wordt op de markt gebracht. Vandaag de dag nog steeds verkrijgbaar bij PINO, maar dan in een praktische vorm als kant-en-klaar veenpakket.
1970
1970 Samenwerking met Hans Schwarzkopf GmbH
De twee familiebedrijven Hans Schwarzkopf GmbH en PINO AG sluiten een samenwerkingsovereenkomst.
1974
Productie van fangopakken
1976
Olympia ontmoet PINOFIT
De PINOFIT sportserie wordt gelanceerd, die tot op de dag van vandaag doorgaat. PINO AG wordt omgevormd tot PINO GmbH.
1984
Van Baden-Württemberg naar Beieren!
Na 77 jaar wordt de volledige productie in Freudenstadt definitief stopgezet. De machines en systemen staan nu 173 kilometer verderop in Wassertrüdingen, Beieren, op de productielocatie van Hans Schwarzkopf GmbH.
1987
Het toenemende belang van fysiotherapie
De prijslijsten worden steeds uitgebreider vormgegeven en verfraaid met foto's van de productfamilies. Het belang van "biologische effectiviteit" blijft de hoogste prioriteit van PINO. Het toenemende belang van fysiotherapie wordt onderkend en geschikte producten worden geoptimaliseerd. Het Liquiderma massagegamma met de Super Soft producten (nu avocado) biedt speciale verzorging voor de gestreste handen van therapeuten.
1994
PINO en de dennenbomen
De familie Schwarzkopf neemt de volledige leiding van PINO GmbH over. Een jaar later wordt het onmiskenbare dennenboomlogo officieel geregistreerd. Het benadrukt de wortels van het bedrijf en de nabijheid tot de natuur.
1996
Verhuis naar het noorden!
Hans Christian Schwarzkopf leidt sinds begin dit jaar PINO Pharmazeutische Präparate GmbH in Hamburg Bahrenfeld.
1999
Sterk als Oskar
Nieuwe gymnastiektoestellen zoals halters, knotsen en hoelahoepen zullen in de toekomst worden gebruikt om de spieren van patiënten te versterken.
2001
Nieuw millennium, nieuwe technologie
Begin jaren 2000 neemt PINO een grote stap en opent de eerste versie van de huidige webshop. In eerste instantie alleen als online catalogus zonder bestelfunctie.Hier is een foto van de shop uit 2012, waar alleen geregistreerde professionele klanten kunnen winkelen.
2002
Oefenbanden in verschillende sterktes
Het PINOFIT-universum breidt zich ook uit: Onze nieuwe gymnastiekbanden in weerstandsniveaus van licht tot sterk vullen het trainingsprogramma aan.
2004
PINO laat de kurken knallen!
We vieren onze 100e verjaardag.
2005
Natuurlijke aroma massageoliën
Sinds de overname heeft de familie Schwarzkopf de ontwikkeling van puur natuurlijke producten gestimuleerd. Nieuwe producten moeten zo gevoelig mogelijk worden vervaardigd, in harmonie met de individuele aard van de huid.
2006
De eerste kinesiologiebanden in Duitsland
We waren een van de eerste leveranciers die halverwege de jaren 2000 onze eerste kinesiologietape op de Duitse markt brachten. PINOFIT Fysiotape is overtuigend en wordt vanaf 2011 op de markt gebracht onder het merk PINOTAPE.
2006
Startsein voor onze rustgevende spabehandelingen!
2006 ontwerpen we een hot stone massage. 2007 de aromatische oliemassage met honing en gember. 2009 de kaarsmassage met warme was. Ze combineren gefundeerde massagetechnieken met hoogwaardige, natuurlijke producten. De behandelingen zijn vooral populair bij luxe spa's en wellnesshotels in Oostenrijk.
2008
Hallo, Oostenrijk!
Onze zuiderburen maken nu ook deel uit van ons werkgebied. Na Duitsland is Oostenrijk nu onze belangrijkste markt. Daarnaast werd in 2008 de PINO Campus gelanceerd om opleidingen voor fysiotherapie en wellness aan te bieden.
2009
Waardevolle dialoog met klanten op beurzen
Beurzen blijven erg belangrijk voor PINO. Vooral de directe dialoog met de klant is belangrijk, omdat therapeuten het hele assortiment live kunnen zien. Ze kunnen massageproducten testen op hun huid, PINOFIT Fysiotape aanbrengen of langskomen voor een gezellig praatje met hun klantenadviseur. We zijn een regelmatige exposant op zowel THERAPIE Leipzig als MEDICA in Düsseldorf.
2010
Therapietafel gemaakt door PINO
PINO breidt zijn werkgebied uit: een moderne productiefaciliteit voor therapietafels wordt geopend in Büren, Noordrijn-Westfalen. Binnen zeer korte tijd ontwikkelt PINO zich tot een van de toonaangevende leveranciers van therapietafels. Krukken en positioneringsapparatuur worden aan het productassortiment toegevoegd, waardoor PINO een totaalleverancier van fysiotherapeutische producten wordt.
2011
Welkom in Nederland!
Online winkelen bij PINO is nu ook mogelijk in Nederland. Dit jaar veranderen we ook de naam van onze Fysiotape in PINOTAPE. Een grappig toeval, want het best verkochte product in Nederland is op dit moment... Tromgeroffel... PINOTAPE!
2012
PINOTAPE
Het sterke merk
Kinesiologisch tapen wordt steeds belangrijker voor fysiotherapeuten in de praktijk. Het vertrouwen in PINOTAPE groeit gestaag. De klassieke katoenkwaliteit werd kort daarna opgevolgd door de PINOTAPE Sport-serie van sneldrogend rayonmateriaal. Ideaal voor elke belasting tijdens het sporten of in het dagelijks leven.
2014
We winnen de SPA Diamond Award
Onze ontgiftingsbehandeling inclusief cuppingmassage wint de prijs voor spabehandeling van het jaar! Ons assortiment wordt uitgebreid met triggerpoint tools, fascia balletjes en fascia rollers.
2015
Uitbreiding van de productie in Büren
De serie PINO-therapietafels bestaat nu uit vier modellen. De stijgende verkoopcijfers vragen om meer capaciteit en daarom wordt onze productiefaciliteit in Büren uitgebreid: van 500 vierkante meter worden onze therapietafels nu op 5.000 vierkante meter geproduceerd. In 2015 zijn er meer dan 1.000 tafels verzonden binnen Duitsland en naar Oostenrijk en Nederland; een jaar later is dit aantal al gestegen naar meer dan 1.500.
2017
Sociale media
Duimen maar!
PINO plaatst zijn eerste bericht op Facebook. Instagram volgt drie jaar later.
2018
Hallo, Zwitserland!
PINO opent zijn winkel voor de zuiderburen. Het favoriete product van de Zwitsers van dit moment: PINO-neusdoekjes! Deze passen overigens perfect op onze nieuw ontwikkelde tafels voor wellnessmassages en therapeutische behandelingen.
2019
We sponsoren de vicewereldkampioen beachvolleybal
Het beachvolleybalteam Wickler/Thole wordt door ons gesponsord - in hetzelfde jaar winnen ze de titel van runner-up in het wereldkampioenschap en het Duitse kampioenschap het jaar daarop (zie foto Conny Kurth). Het officiële sponsorcontract loopt tot 2022 (Wickler/Ehlers vanaf 2021) en de jongens krijgen onder andere PINOTAPE.
2020
Uitgebreide digitale oplossingen van PINO
PINO introduceert de videoshowroom in de nasleep van de pandemie van het coronavirus: klanten kunnen nu advies krijgen via videochat. Ook THERAME wordt opgericht: Een gratis online platform waar fysiotherapeuten en patiënten elkaar kunnen ontmoeten voor videobehandelingen.
2021
Verhuizing naar het nieuwe kantoor in Hamburg
PINO groeit gestaag naar 80 werknemers ondanks coronavirus. Na 2 jaar renovatiewerkzaamheden kunnen de 60 Hamburgse werknemers hun intrek nemen in het gerenoveerde monumentale kantoorgebouw met 5 verdiepingen. De werknemers hebben ook toegang tot e-pool voertuigen en 4 oplaadpunten in het gebouw.
2022
Nieuw groen, nieuw geluk
De kleur van het PINO-logo is in de loop der jaren herhaaldelijk veranderd. Dit jaar wordt het gepresenteerd in een elegante donkergroene kleur en is de toevoeging "sinds 1904" verdwenen. De nieuwe look is voor het eerst te zien in de catalogus van dit jaar.